Cu Brâncuşi în vârf de formă, Grigorescu în ascensiune şi Brauner din
belşug, marile case de licitaţii din lume prind gustul artiştilor
români. Dinamismul este şi mai mare pe piaţa primară a galeriilor de
artă, unde artiştii din Transilvania au reuşit vânzări importante la
târgurile din Veneţia şi Paris, prezenţa lor fiind remarcată în
mass-media internaţională, de la Le Point la Financial Times.
Nicolae Grigorescu este primul în topul vânzărilor de la Bucureşti,
dar pe pieţele internaţionale reuşise o singură vânzare importantă, în
tinereţea sa, cu aproximativ 150 de ani în urmă, când împăratul Napoleon
al III-lea îi cumpărase două tablouri la o expoziţie a şcolii de la
Fontainebleu. Ulterior, cota sa scăzuse până la câteva mii de dolari
(accidental şi sub o mie), iar lucrările lui apăreau doar în licitaţii
întâmplătoare din Elveţia, Franţa şi Israel.
Bonhams
este casa de licitaţii care, în doar câteva luni, a ridicat cota lui
Grigorescu la nivelul celorlaţi reprezentanţi ai şcolii de la Barbizon. O
licitaţie din vară, la Bonhams Londra, dusese un „Car cu boi” de la
5.000 de euro, preţ de pornire, la 35.000 de euro. Contactaţi,
reprezentanţii casei de licitaţii ne-au confirmat, prin expertul Helena
Walker, că a fost vorba de un cumpărător român. Tot la Bonhams, dar la
New York, un alt „Car cu boi“, de mai mari dimensiuni, a trecut pentru
prima dată de cota de 100.000 de dolari, după ce intrase în licitaţie la
60.000. Imediat după aceea, Sotheby’s Londra a anunţat că un tablou al
lui Nicolae Grigorescu deschide Licitaţia de Pictură Europeană din 22
noiembrie. Pictura „Flori de măr“, o natură statică, are o evaluare de
23.000-34.000 de euro. Un alt român, Ştefan Popescu, este programat în
aceeaşi licitaţie, tot cu o natură statică. Preţurile sunt comparabile
cu cele obţinute în România pentru lucrări similare.
Moderniştii rămân în exil
Cu
aproape 11 milioane de euro, sculptura „Le premier cri“ a lui Brâncuşi,
vândută la Christie’s New York în prima zi a lunii, este cea mai scumpă
operă românească din acest an şi a patra în topul personal Brâncuşi.
Victor Brauner apare şi el cu patru lucrări în tehnică majoră, dintre
care una la Christie’s, cu o evaluare de 50.000-70.000 de euro.
Licitaţia va avea loc pe 1 decembrie şi îl alătură unor nume ca Rodin,
Gauguin, Giacometti, Picabia sau Chagall. Natalia Dumitrescu, Alexandru
Istrati şi Avigdor Arikha au fost românii cu rezultate bune la licitaţia
de artă contemporană de la Artcurial Paris, cel din urmă reuşind o
vânzare de 21.000 de euro. Un alt pictor român, Magdalena Rădulescu,
propusă la Paris de Millon & Associes, a avut rezultate minore, cu o
singură pictură vândută din cele şase oferite. Preţul a fost de 2.770
de euro, la nivelul ultimelor vânzări în ţară. În fine, Corneliu Baba a
avut mai multe opere licitate la Berlin, cel mai important fiind un nud
ulei+guaşă, vândut puţin peste 2.000 de euro.
Contemporanii, în târguri şi licitaţii dedicate
Pictorii
de la Plan B din Cluj au fost remarcaţii târgurilor de artă ale
toamnei. La FIAC Paris, Adrian Ghenie a vândut încă din deschiderea
târgului un portret de 30.000 de euro. În acelaşi târg, Mircea Cantor a
vândut cu 60.000 de euro o instalaţie pentru care primise cu câteva zile
înainte premiul Marcel Duchamp. Într-un alt târg, la Londra, o pictură a
lui Florin Mitroi s-a vândut cu 10.000 de euro, în timp ce în România
artistul abia atinge cota de 1.000 de euro. Pictorii modernişti şi
contemporani nu reuşesc încă să echilibreze piaţa de la Bucureşti, care
este ferm dominată de tradiţionalişti.
Ţuculescu este singurul
dintre artiştii postbelici care a trecut de 100.000 de euro pentru o
lucrare, dar şi în cazul său vorbim de două perioade distincte şi
(teoretic) contradictorii: una tradiţionalistă şi una modernistă.
Interesul pentru avangardă şi contemporani este însă în creştere, fapt
reliefat şi de programul licitaţiilor specializate de la Artmark, în
care apar evenimente ce le sunt dedicate: o sesiune de postmodernism şi
contemporană la jumătatea acestei luni şi o sesiune de avangardism în
ianuarie 2012. Evaluările pentru lucrările pictorilor contemporani,
chiar şi când e vorba despre nume cu mare notoritate, trec rar de 2.000
de euro, ceea ce îi face atractivi pe termen lung. Momentul, însă,
aparţine „valorilor tradiţionale“, cu Nicolae Grigorescu, Tonitza,
Petraşcu şi Pallady mai actuali şi mai bine vânduţi chiar decât în
timpul vieţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu