Una dintre cele mai
răspândite datini la români, din Ajunul Naşterii Domnului, denumit şi
Ajunul Crăciunului, este colindatul, un ritual compus din texte
ceremoniale, dansuri şi gesturi.
Astfel,
începând cu noaptea de 23 spre 24 decembrie, de la miezul nopţii şi
până la revărsatul zorilor, uliţele satelor răsună de glasul
colindătorilor, costumaţi în portul tradiţional specific fiecărui judeţ,
care urează pe la casele gospodarilor pentru sănătate, fericire şi
prosperitate în anul ce vine şi de la care primesc daruri (colindeţe) în
bani sau produse: nuci, covrigi, mere, colaci, etc.
Colindele se auzeau în sat şi de-a lungul celor trei
zile ale Crăciunului, uneori până în seara Sfântului Vasile, iar cu
steaua se umbla uneori până la Bobotează.
Colindele sunt de două feluri: religioase şi laice. Dintre cele
religioase amintim: colindele Domnului (În drum spre Vihleim, Naşterea
Domnului, Vestirea Păstorilor, Închinarea Păstorilor, Pornirea Magilor
după stea, Închinarea Magilor, Tăierea Pruncilor, Numele Domnului,
Patimile Domnului, Răstignirea , Coborât-a de pe Cruce); colindele
Sfinţilor (Colindul Crăciunului, Sf. Vasile, Sf. Nicolae, Sf. Ion,
etc.).
În general, capitolul teologiei creştine, cu puternice influenţe de
factură populară, este preferinţa celor mici, mai ales în cântecele de
stea, precum 'Steaua sus răsare', 'În oraşul Vifleem', sau 'Trei crai de
la Răsărit'.
Colindele profane (sau lumeşti) sunt adaptate de colindători la situaţia celor în faţa cărora le cântă, adresându-se unor membri ai familie sau ai comunităţii: colind de copil mic, de fată mare, de flăcău, colindul omului bogat şi milostiv, colind de preot, de cioban, de vânător, de pescar, de marinar, colind de viteaz, de familie, de însurăţel, etc.
Colindele profane (sau lumeşti) sunt adaptate de colindători la situaţia celor în faţa cărora le cântă, adresându-se unor membri ai familie sau ai comunităţii: colind de copil mic, de fată mare, de flăcău, colindul omului bogat şi milostiv, colind de preot, de cioban, de vânător, de pescar, de marinar, colind de viteaz, de familie, de însurăţel, etc.
Primul colind, care se cântă la fiecare casă, este colindul de uşă sau de fereastră. Prin
aceast colind se invocă trezirea rituală a gazdelor, pentru a-i
întâmpina pe colindătorii ce le aduc vestea naşterii lui Hristos şi
pentru a se pregăti să celebreze marea sărbătoare a Naşterii Domnului:
'Sculaţi, sculaţi, boieri mari/ Florile dalbe/ Sculaţi, voi, români
plugari/ Că vă vin colindători/ Noaptea pe la cântători/ Şi v-aduc un
Dumnezeu/ Să vă mântuie de rău/ Un Dumnezeu nou născut'. Refrenul
'Florile dalbe', des întâlnit în poezia colindelor, are astăzi numai o
valoare simbolică. Se presupune, însă, că la origine el era o formulă
magică, rostită concomitent cu atingerea persoanei colindate cu o ramură
înflorită de măr.
Citarea ramurii de măr în colinde, la fel ca şi folosirea ei rituală, avea rostul de a transmite omului calităţi atribuite plantei: energie şi vigoare şi este întrucâtva înrudit cu obiceiul sorcovitului de Anul Nou.
Citarea ramurii de măr în colinde, la fel ca şi folosirea ei rituală, avea rostul de a transmite omului calităţi atribuite plantei: energie şi vigoare şi este întrucâtva înrudit cu obiceiul sorcovitului de Anul Nou.
După ce colindătorii termină de cântat la fereastră, gazda îi invită în casă. Primul
colind pe care îl rostesc aici este colindul de masă, care se cântă în
faţa mesei de Crăciun încărcată cu colaci, nuci, mere şi alte produse
tradiţionale. Sensul acestui colind este de a trece belşugul, sugerat
prin bogăţia şi varietatea produselor alimentare aşezate pe masă,
dintr-un an în altul. Urmează colindul 'cel mare', adresat gazdei. Ceata
colindă apoi, pe rând, pe toţi membrii familiei.
Primul dar oferit colindătorilor este colacul, semn al belşugului. Cel care conduce grupul de colindători mulţumeşte gazdei pentru daruri.
Primul dar oferit colindătorilor este colacul, semn al belşugului. Cel care conduce grupul de colindători mulţumeşte gazdei pentru daruri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu