Biserica Ortodoxă se află
joi, în Ajunul Botezului Domnului, rânduită ca zi de post aspru, în care
sunt săvârşite rânduieli liturgice speciale.
Potrivit părintelui arhimandrit Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh al
Catedralei Patriarhale, citat de Agenţia Basilica a Patriarhiei Române,
"în Ajunul Bobotezei, în ziua de 5 ianuarie, dimineaţa, la Catedrala
Patriarhală sunt săvârşite "Ceasurile împărăteşti", slujbe care se
săvârşesc în Biserica Ortodoxă doar de trei ori pe an: în Vinerea Mare,
în Ajunul Crăciunului şi în Ajunul Bobotezei".
În vechime, la "Ceasurile împărăteşti ale Botezului Domnului"
asistau împăraţii bizantini şi demnitarii lor de la Constantinopol, iar
la noi, domnitorii cu toată curtea şi protipendada din capitala ţării.
Tot în ziua Ajunului Bobotezei se va săvârşi, pentru a doua oară
de la începutul anului, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, unită cu
Vecernia Sărbătorii Botezului Domnului, după care în lăcaşurile de cult
urmând a se oficia slujba Aghesmei mari.
Slujba Aghesmei Mari se săvârşeşte atât în Ajunul Bobotezei, când se
sfinţeşte apa cu care preoţii binecuvântează casele credincioşilor, cât
şi în ziua Botezului Domnului, pentru credincioşii care vor duce
agheasma în case şi gospodării.
Conform rânduielilor tipiconale (n.r care tine de tipic, care se
referă la tipic, potrivit DEX) din Biserica Ortodoxă, dacă Ajunul
Botezului Domnului cade în timpul zilelor săptămânii atunci în ziua de
Ajun se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare unită cu Vecernia
praznicului Botezului Domnului, iar în ziua sărbătorii Epifaniei se
oficiază Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur.
Când Ajunul Bobotezei cade sâmbăta sau duminica, în ziua de ajun se
săvârşeşte Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar a Sfântului Vasile
cel Mare se face în ziua praznicului, fără să se mai unească cu
Vecernia.
Credincioşii ortodocşi, catolici şi greco-catolici sărbătoresc,
vineri, Boboteaza, care marchează ultima zi din ciclul sărbătorilor de
iarnă, dedicată purificării mediului înconjurător, în special sfinţirii
apelor.
În credinţa ortodoxă, sărbătoarea reaminteşte de Botezul Domnului în
apa Iordanului la vârsta de 30 de ani, înainte de a păşi în viaţa
publică.
Potrivit tradiţiei, la Bobotează se săvârşeşte slujba de sfinţire
a apelor "Agheasma Mare", care are semnificaţia simbolică de act de
regenerare cosmică (pământul primeşte germenii noii creaţii,
transfigurată prin sfinţirea apelor).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu