05.01.2012

Ajunul Botezului Domnului în Biserica Ortodoxă :

Biserica Ortodoxă se află joi, în Ajunul Botezului Domnului, rânduită ca zi de post aspru, în care sunt săvârşite rânduieli liturgice speciale.


Potrivit părintelui arhimandrit Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale, citat de Agenţia Basilica a Patriarhiei Române, "în Ajunul Bobotezei, în ziua de 5 ianuarie, dimineaţa, la Catedrala Patriarhală sunt săvârşite "Ceasurile împărăteşti", slujbe care se săvârşesc în Biserica Ortodoxă doar de trei ori pe an: în Vinerea Mare, în Ajunul Crăciunului şi în Ajunul Bobotezei".

În vechime, la "Ceasurile împărăteşti ale Botezului Domnului" asistau împăraţii bizantini şi demnitarii lor de la Constantinopol, iar la noi, domnitorii cu toată curtea şi protipendada din capitala ţării.

Tot în ziua Ajunului Bobotezei se va săvârşi, pentru a doua oară de la începutul anului, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia Sărbătorii Botezului Domnului, după care în lăcaşurile de cult urmând a se oficia slujba Aghesmei mari.


Slujba Aghesmei Mari se săvârşeşte atât în Ajunul Bobotezei, când se sfinţeşte apa cu care preoţii binecuvântează casele credincioşilor, cât şi în ziua Botezului Domnului, pentru credincioşii care vor duce agheasma în case şi gospodării.

Conform rânduielilor tipiconale (n.r care tine de tipic, care se referă la tipic, potrivit DEX) din Biserica Ortodoxă, dacă Ajunul Botezului Domnului cade în timpul zilelor săptămânii atunci în ziua de Ajun se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare unită cu Vecernia praznicului Botezului Domnului, iar în ziua sărbătorii Epifaniei se oficiază Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur.

Când Ajunul Bobotezei cade sâmbăta sau duminica, în ziua de ajun se săvârşeşte Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar a Sfântului Vasile cel Mare se face în ziua praznicului, fără să se mai unească cu Vecernia.

Credincioşii ortodocşi, catolici şi greco-catolici sărbătoresc, vineri, Boboteaza, care marchează ultima zi din ciclul sărbătorilor de iarnă, dedicată purificării mediului înconjurător, în special sfinţirii apelor.

În credinţa ortodoxă, sărbătoarea reaminteşte de Botezul Domnului în apa Iordanului la vârsta de 30 de ani, înainte de a păşi în viaţa publică.

Potrivit tradiţiei, la Bobotează se săvârşeşte slujba de sfinţire a apelor "Agheasma Mare", care are semnificaţia simbolică de act de regenerare cosmică (pământul primeşte germenii noii creaţii, transfigurată prin sfinţirea apelor).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu