Companiile
de leasing înscrise în registrul general al BNR aveau la finalul lunii
septembrie 2011 active totale de aproape 6,1 miliarde de lei (1,4 mld.
euro), comparativ cu un vârf istoric de peste 12 miliarde de lei atins
în aceeaşi lună din 2008, când primele semne ale crizei începeau să
apară pe plan local, potrivit celor mai recente date publicate de BNR.
În
registrul general figurează firmele care au un sold al creditelor
acordate mai mic de 25 milioane de lei (5,75 mil. euro) şi capitaluri
proprii şi sume împrumutate de sub 50 mil. lei.
Circa
30 de companii au fost radiate din acest registru în ultimii trei
pentru că nu au mai putut să-şi continue activitate. În prezent, în
registrul general, în categoria firmelor care activează doar în sectorul
leasingului financiar mai figurează 30 de companii care au finanţări
acordate cu o valoare cumulată de 4,4 miliarde de lei (circa 1 mld.
euro).
Industria
leasingului a fost sectorul financiar cel mai afectat de criza
economică, resimţind din plin dependenţa de vânzările de maşini, volumul
finanţărilor noi prăbuşindu-se cu aproape 80% în 2009 şi 2010.
Finanţările noi abia au depăşit pragul de 1 mld. de euro pe an în
ultimii trei ani, comparativ cu un vârf de aproape 5 mld. euro în 2007
şi 2008.
Concomitent,
mulţi clienţi nu au mai putut să-şi plătească ratele, iar firmele de
leasing au închis zeci de mii de contracte şi au ajuns să deţină parcuri
întregi de maşini pe care de cele mai multe ori le revând în pierdere.
Odată
ce un contract este închis, creditul respectiv nu mai apare în bilanţul
firmei de leasing, ceea ce explică subţierea drastică a portofoliilor.
"Creditele
neperformante nu scad, iar ponderea se menţine încă la un nivel de două
cifre. Situaţiile în care întârzierile la plată sunt de numai câteva
zile le gestionăm intern, dar atunci când perioada de întârziere creşte
apelăm la companii specializate. Sunt şi cazuri în care clienţii sunt
rău-intenţionaţi şi atunci contractul este reziliat şi bunul este
recuperat", explică Antoaneta Curteanu, CEO al UniCredit Leasing - cel
mai mare jucător din piaţă.
Vânzările
companiilor mari de leasing au fost, de asemenea, puternic afectate de
criză, dar portofoliile totale au fost mai puţin având în vedere
dimensiunile mai mari. Majoritatea companiilor mari sunt trecute de BNR
în categoria instituţiilor financiare cu activităţi multiple de
creditare. Activele pe acest segment au scăzut cu circa 20% în trei ani,
ajungând la echivalentul a 25 miliarde de lei (5,9 mld. euro) la
sfârşitul lunii septembrie.
Vârful istoric de 32 miliarde de lei fusese atins la finalul anului 2008.
Firmele
de talie mică, în schimb, nu au reuşit să-şi diversifice portofoliile,
iar criza le-a prins pe picior greşit, unele fiind nevoite chiar să-şi
închidă uşile. Totodată, companiile de leasing au avut acces mai greu la
finanţare în criză, doar firmele afiliate băncilor fiind într-o
situaţie mai bună.
Puterea
brandului unei bănci mari şi forţa de vânzare a acesteia pot contribui
substan ţial la creşterea afacerilor companiei de leasing afiliate, iar
unele bănci au trecut în criză la o strategie de susţinere directă a
firmelor de leasing pe care le controlează.
După
doi ani de cădere, afacerile companiilor de leasing au crescut cu 15%
anul trecut, volumul finanţărilor noi atingând 1,3 miliarde de euro,
potrivit datelor Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB. Două treimi
din bani au mers în continuare pentru finanţarea achiziţiilor de
autovehicule.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu