Intr-un judet cu numeroase locasuri de cult care
dainuie din Evul Mediu, dezvoltarea exploziva a manastirii Hadambu este
uluitoare. Daca in urma cu aproximativ 15 ani manastirea era aproape de
paragina, acum atrage zilnic mii de crediciosi si s-a transformat
intr-un centru turistic, nu numai religios. Putini stiu insa ca de
manastire se ocupa doar 9 calugari, iar banii pentru intretinerea ei
provin, in mare parte, din acatistele pelerinilor.
Mii de pelerini
Aflata la aproximativ 30 de
kilometri de Iasi, pe dealurile de la Mogosesti, manastirea Hadambu nu
are in preajma nicio sosea intens circulata, care sa atraga vizitatori
ocazionali. Portiuni din ultimii 15 kilometri sunt un adevarat calvar
pentru soferi. Cu toate acestea, in zilele de sarbatoare ii calca pragul
câteva mii de persoane. ”Este greu de facut o estimare, dar in fiecare
duminica manânca la manastire peste 1.000 de oameni”, spune parintele
Iorest, ghidul de la Hadambu. Ce ii atrage pe oameni la Hadambu?
Calugarii spun ca Icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului. Altii ar
putea invoca linistea din locasul monahal sau chiar existenta unei
minigradini zoologice.
Are trei hramuri
Manastirea Hadambu are, in momentul
de fata, trei hramuri. Mica biserica din interiorul fortificatiilor
medievale isi serbeaza hramul pe 8 septembrie, de Sfanta Maria.
Bisericuta a fost construita in 1659 de boierul Iani Hadambul, probabil
pe locul unei biserici mai vechi. Biserica noua, care se ridica semeata
langa poarta de intrare in manastire, are hramul la Acoperamantul Maicii
Domnului, serbat in prima zi a lunii octombrie. Constructia bisericii a
fost finalizata in jurul anului 2000, iar printre ctitorii de seama se
numara actualul Avocat al poporului, Valer Dorneanu. In fine, demisolul
bisericii serveste ca paraclis si este pus sub protectia Sfântului
Ierarh Nicolae, praznic celebrat pe data de 6 decembrie.
Parintele Iorest e ghid la Hadambu
Iarna, in paraclis
Slujba religioasa are loc, cu
precadere, in Biserica Acoperamantul Maicii Domnului, care permite, prin
dimensiune, primirea unui numar mare de credinciosi. ”Iarna, cand se
introienesc drumurile si credinciosii ajung mai putini pana la noi,
tinem slujbele in demisol, in paraclisul Sfântul Nicolae”, explica
parintele Iorest. De altfel, paraclisul este mai mic ca dimensiuni si
mai usor de incalzit in iernile geroase de pe dealurile Mogosestiului.
Punctul central al interesului credinciosilor il reprezinta icoana
facatoare de minuni din bisericuta medievala. Icoana a fost pictata in
anul 1938 de preotul Octavian Zmau si a fost donata manastirii. In anul
1960, comunistii au inchis schitul, iar icoana nu a mai vazut lumina
zilei timp de 32 de ani. In anul 2003, intr-un incendiu, a decedat un
tanar aspirant la calugarie si a ars complet o casa monahala. Toate
obiectele bisericesti au fost mistuite de flacari, cu exceptia icoanei.
Lacrimi de mir
De-a lungul timpului, icoana Maicii
Domnului a plans cu lacrimi de mir de mai multe ori. Icoana a izvorât
mir atat in ianuarie 1992, la Boboteaza, cât si pe 14 octombrie 1993, de
ziua hramului Cuvioasei Parascheva. Doi ani mai târziu, icoana a
lacrimat de mai multe ori, iar acest lucru s-a repetat si in 2003.
”Icoana a ajuns cunoscuta si vin tot felul de oameni sa o vada si sa se
roage la ea. S-a intamplat insa sa vina la noi si persoane care ne-au
cerut sa facem ceva pentru ca icoana sa faca o minune pentru ei. A fost
greu sa le explicam ca noi putem sa ne rugam pentru ei, nu sa comandam
minuni”, povesteste ghidul de la Hadambu.
Extindere continua
Cu toate ca manastirea
impresioneaza prin maretie, lucrarile de constructie si de modernizare
nu s-au incheiat. Cativa muncitori lucreaza zi-lumina pentru a finaliza
extinderea grupurilor sanitare pentru pelerini, astfel incat la
hramurile din aceasta toamna totul sa fie randuit. ”Grupuri sanitare
existau, dar facem circa 25 de cabine de dus pentru ca pelerinii sa aiba
parte de confortul dat de civilizatie”, explica parintele Iorest. Desi
par multe, cabinele de dus vor deservi un numar de vizitatori similar cu
cel din hotelurile de capacitate medie. ”Avem 300 de locuri de cazare,
iar cei care vin si cer adapost nu trebuie sa plateasca nimic pentru
asta. In general, locurile de cazare sunt aproape in permanenta
ocupate”, adauga ghidul de la Hadambu.
De la credinciosi
Nivelul rapid de dezvoltare indica
manastirea Hadambu ca fiind una bogata. Dupa spusele calugarilor insa,
banii provin exclusiv de la credinciosii saraci sau din clasa medie. ”Au
fost donatii de la oameni de afaceri in urma cu mai multi ani.
Probabil, criza i-a lovit puternic si acum obstea este intretinuta din
daniile credinciosilor, din acatiste si micul comert cu obiecte de
cult”, rezuma parintele Iorest. Calugarii refuza sa discute despre sume
concrete dar, pe date aproximative, intr-o zi de sarbatoare enoriasii
transfera manastirii cel putin 10.000 de lei. Daca luam in calcul ca
duminica viziteaza manastirea minimum 1.000 de persoane, iar fiecare
cheltuie câte 10 lei pentru acatiste si lumanari, ajungem la o suma care
se ridica la circa 40.000 de lei lunar (pentru cele patru duminici). La
acesti bani, se adauga cei obtinuti in cursul saptamânii, indiferent
daca este sarbatoare sau nu, ceea ce ridica incasarile, probabil, la
peste 100.000 de lei lunar. Adica, echivalentul a peste 20.000 de euro
lunar.
Reinvestiti cu cap
Daca in multe cazuri banii intrati
intr-o manastire sau o biserica par absorbiti de o gaura neagra, la
Hadâmbu este vizibil modul in care acestia sunt cheltuiti. Totul da
senzatia de nou, de la pictura bisericeasca si pâna la mobilierul din
locasurile de cult sau dormitoarele pentru pelerini. Credinciosii veniti
la Hadâmbu nu platesc nici cazarea si nici masa. In plus, calugarii au
creat o minigradina zoologica, menita sa atraga copiii si sa aduca un
plus de satisfactie adultilor veniti la Hadâmbu. De dupa un gard de
sârma pot fi admirati struti, ponei, papagali, pauni, porumbei si gaini
de rasa, dar si doi capriori. Un mic lac, cu foisor, este populat cu
peste, iar pe el plutesc maiestuoase lebede si micute rate mandarin.
Aici sunt cazati credinciosii
Putini calugari
Extinderea mânastirii este, in
acest moment, blocata de factori externi, subiectivi. ”Este greu, e
foarte mult de munca. Noi suntem doar 8 calugari si parintele staret,
adica 9 persoane. Ne mai ajuta credinciosii din imprejurimi la treaba,
altfel nu stiu ce am face. Din câte stiu, e o problema generalizata in
toata tara. Oamenii nu mai sunt atrasi de viata monahala, iar
manastirile se depopuleaza”, explica parintele Iorest. Câteva maicute
ajuta la bucatarie, unde se face zilnic mâncare pentru sute de persoane,
iar la treburile administrative calugarii au ca sprijin tineri dornici
sa imbrace, cândva, sutana.
Minigradina zoologica
6 hectare de teren
Desi are o vechime de peste 350 de
ani, manastirea Hadâmbu nu se poate lauda cu proprietati impresionante,
similare cu cele ale mânastirilor din Bucovina. In acest moment,
institutia monahala are doar 6 hectare de teren, iar o parte din hrana
este asigurata de 7 vite aflate in grija calugarilor. In apropierea
manastirii se vad schelele unei constructii care se va transforma, in
curând, in sere pentru legume.
Manastirea mai are totusi o sursa
importanta de venit. Astfel, credinciosii pot cumpara de la carne si oua
de prepelita sau lapte si brânza si pâna la dulceata, gemuri si sucuri
naturale, vin sau tuica. ”Sunt facute de noi si sunt naturale toate.
Surplusul de pe ceea ce obtinem din gospodarie il vindem, iar daca avem
nevoie de materie prima, cumparam”, explica parintele Iorest, ghidul de
la Hadâmbu.
Drumul crucii
Drumul serpuit pâna la manastire
este strajuit de mai multe troite, care par a avea rolul de indicatoare
pentru credinciosul venit pentru prima data la Hadâmbu. Troitele fac
parte, insa, dintr-un concept crestin extrem de cunoscut: Drumul Crucii.
Pâna la manastire sunt 14 troite, care semnifica cele 14 opriri ale lui
Hristos spre Rastignire, incepând cu judecata din pretoriu si terminând
cu inmormântarea. ”Pe 14 septembrie va fi oficiata slujba de sfintire,
la care va participa Sinodul Mitropolitan”, anunta parintele Iorest.
Troitele au fost construite cu ajutorul financiar al enoriasilor si au
rolul de a reconstrui Via Dolorosa (Drumul Durerii) sau Via Crucis
(Drumul Crucii), parcurs de Hristos spre Golgota.
Biserica veche
A fost desfiintata de comunisti
De-a lungul timpului, manastirea
Hadâmbu a fost lovita de decizii politice de mai multe ori, iar
existenta ei astazi pare a tine de un miracol. La 1810, schitul era
inchinat manastirii Galata iar apoi, potrivit ”modei” din epoca,
Sfântului Mormânt de la Ierusalim. Asta inseamna ca tot ceea ce producea
manastirea pleca spre Galata sau spre Ierusalim. Secularizarea averilor
manastiresti, decisa de domnitorul Al.I. Cuza in 1863, i-a alungat pe
calugarii greci, iar locasul de cult a intrat in declin. La inceputul
secolului trecut, manastirea a renascut sub pastorirea ieromonahului Iov
Mazilu, dar in 1959 a fost desfiintata de comunisti. Manastirea a fost
redeschisa in 1990, când actualul Patriarh, pe atunci Mitropolit al
Moldovei, Daniel, l-a numit staret pe protosinghelul Nicodim Gheorghita.
30 de schituri si manastiri
La Iasi functioneaza in prezent 30
de manastiri, unele infiintate dupa 1990, dar cele mai multe având drept
ctitori boieri sau domnitori ai Moldovei. Schitul Boureni, spre
exemplu, ar fi fost infiintat inca de la anul 1300, a fost inchis in
perioada comunista si a redevenit locas de cult dupa 1990. In acelasi
timp, Schitul Valea Seaca, de lânga Pascani, a fost infiintat in 2005 si
tine de manastirea Trei Ierarhi.
Icoana Maicii Domnului de la Hadambu a lacrimat mir:
- in ziua Prazicului Bobotezei, 6 ianuarie, in anul 1992, in timpul slujbei de sfintire a apei;
- in ziua Praznicului Cuvioasei Parascheva, 14 octombrie, in anul 1993, a curs mir din umarul stâng al Maicii Domnului;
- in timpul Postului Mare din anul 1995, a curs mir din coroana Mântuitorului;
- in ziua Praznicului Adormirii Maicii Domnului, 15 august, in anul 1995;
- in zilele de 3, 6 si 8 septembrie 2003;
- in ziua de 6 septembrie 2005, cu doua zile inaintea Praznicului Nasterii Maicii Domnului.
Incendiu devastator
Pe 22
ianuarie 2003, seara, a izbucnit un incendiu naprasnic. Au ars 28
chilii. În acest incendiu a murit tânarul Nicusor Leuca, de 17 ani care
frecventa de copil manastirea, sperand sa devina el însusi monah aici.
Toata casa s-a transformat în scrum, inclusiv cartile si obiectele
bisericesti adapostite într-o magazie. Singura care a scapat de flacari a
fost Icoana Maicii Domnului, Facatoare de Minuni. Din
cauza drumului greu, a poleiului si a înclinatiei pantei, cele trei
autospeciale cu apa au ajuns cu greutate dupa doua ore de la izbucnirea
incendiului, astfel ca pagubele au fost mari. Incendiul a pornit de la
supraîncalzirea unui cos de evacuare, care nu a fost protejat termic.
Ma numesc Ionel ILOAE si nu-mi vad numele nicaieri pe aceasta pagina. Sunt autorul acestui text, publicat in saptamanalul 7Est. Va scriu pentru ca mi se pare hazliu mesajul cu "sa nu furi" la click dreapta. Mi-ati furat textul :))
RăspundețiȘtergere