Concluzia raportului cerut de Victor Ponta:
vina pentru proasta gestionare a accidentului aviatic din Apuseni este a
ROMATSA, Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian.
„ROMATSA Bucuresti NU a manifestat un rol activ in conformitate
cu competentele prevazute de lege, NU a luat masurile necesare in
vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute si NU a
declansat operatiunile de cautare”: aceasta e concluzia cu care se incheie nota trimisa de viceprim-ministrul Gabriel Oprea la solicitarea lui Victor Ponta.
Cat despre rolul lui Adrian Iovan, nota precizeaza ca “potrivit
informatiilor Ministerului Transporturilor, pilotul comandant a
efectuat pregatirea zborului, inclusiv informarea meteo inainte de
decolare. Decizia privind amanarea/anularea unui zbor din considerente
de siguranta a zborului apartine in totalitate pilotului comandant al
aeronavei”.
Raportul releva insa o multime de probleme care
arata ca ROMATSA ar putea fi doar tapul ispasitor intr-o mare turma de
incomepetenti.
Avionul nu avea probleme
Potrivit raportului, Aeronava YR-BNP putea zbura cu 10 oameni la bord (8 pasageri + 2 membri ai echipajului). Documentele navigabilitate ale avionului erau valabile. Motorul avea 500 de ore de la ultima reparatie capitala iar elicea, 300 de ore. Concluzia oficiala: aeronava a fost abilitata sa efectueze transport aerian comercial de pasageri, servicii medicale de urgenta, precum si operatiuni specializate de lucru aerian.
Potrivit raportului, Aeronava YR-BNP putea zbura cu 10 oameni la bord (8 pasageri + 2 membri ai echipajului). Documentele navigabilitate ale avionului erau valabile. Motorul avea 500 de ore de la ultima reparatie capitala iar elicea, 300 de ore. Concluzia oficiala: aeronava a fost abilitata sa efectueze transport aerian comercial de pasageri, servicii medicale de urgenta, precum si operatiuni specializate de lucru aerian.
Avionul SMURD era in reparatii
Potrivit notei, “avionul SMURD, care in perioada 2012 – 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil, nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau.” Conducerea Aerostar Bacau a declarat insa pentru agentia Agerpres ca ei doar tin avionul in hangar, benevol, insa nu au raspunderea sa se ocupe de repararea acesteia sau de inlocuirea piesei defecte despre care vorbea secretarul de stat Raed Arafat.
Potrivit notei, “avionul SMURD, care in perioada 2012 – 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil, nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau.” Conducerea Aerostar Bacau a declarat insa pentru agentia Agerpres ca ei doar tin avionul in hangar, benevol, insa nu au raspunderea sa se ocupe de repararea acesteia sau de inlocuirea piesei defecte despre care vorbea secretarul de stat Raed Arafat.
Filmul evenimentelor
10:50 se depune planul de zvor pentru ruta Baneasa-Oradea intre orele 13:10-16:10. Pilotul comandant, Adrian Iovan, a pregatit zborul, inclusiv informarea asupra conditiilor meteo
13:38 aeronava decoleaza
14:35 Pilotul solicita ROMATSA sa coboare la 3050 de metri, din cauza givrajului. ROMATSA ii raspunde ca inaltimea minima de siguranta este de 3200 de metri
14:42 pilotul cere sa coboare la 2450 de metri si anunta ca a schimbat frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, deoarece a coborat sub nivelul de zbor controlat de ROMATSA
15:18 La altitudinea de 2600 de metri, pilotul intra in legatura cu Centrul de control zonal Cluj, deoarece nu reuseste sa contacteze centrul de la Bucuresti
15:32-15:33 pilotul incearca sa comunice cu un sector de control al traficului pentru zona de NV a tarii, dar mesajele sale nu sunt intelese
15:35 ROMATSA ii cere pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nu ajung la el. O alta aeronava intermediaza dialogul si este informata ca aeronava se afla la 2450 de metri.
15:45, 15:49 ROMATSA incearca sa ia din nou legatura cu aeronava, dar aceastra nu mai raspunde
10:50 se depune planul de zvor pentru ruta Baneasa-Oradea intre orele 13:10-16:10. Pilotul comandant, Adrian Iovan, a pregatit zborul, inclusiv informarea asupra conditiilor meteo
13:38 aeronava decoleaza
14:35 Pilotul solicita ROMATSA sa coboare la 3050 de metri, din cauza givrajului. ROMATSA ii raspunde ca inaltimea minima de siguranta este de 3200 de metri
14:42 pilotul cere sa coboare la 2450 de metri si anunta ca a schimbat frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, deoarece a coborat sub nivelul de zbor controlat de ROMATSA
15:18 La altitudinea de 2600 de metri, pilotul intra in legatura cu Centrul de control zonal Cluj, deoarece nu reuseste sa contacteze centrul de la Bucuresti
15:32-15:33 pilotul incearca sa comunice cu un sector de control al traficului pentru zona de NV a tarii, dar mesajele sale nu sunt intelese
15:35 ROMATSA ii cere pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nu ajung la el. O alta aeronava intermediaza dialogul si este informata ca aeronava se afla la 2450 de metri.
15:45, 15:49 ROMATSA incearca sa ia din nou legatura cu aeronava, dar aceastra nu mai raspunde
Ce trebuia sa se intample intr-o astfel de situatie
Exista un regulament, aprobat prin Hotarare de Guvern, care spune ca alarmarea in cazul unui accident de aviatie civila se face de catre ROMATSA sau STS prin serviciul 112. ROMATSA trebuie sa supravegheze continuu transmisiile rado ale avionului in pericol si semnalele emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele de 121.5Mhz si 406 Mhz. Apoi centrul de coordonare ROMATSA stabileste zona de cautare si declanseaza operatiunile de cautare, care se fac de catre unitati de la Ministerul de Interne si cel al Apararii, ROMATSA fiind permanent in contact cu cautatorii pentru a le oferi informatii actualizate. Inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta se ocupa doar de situatiile pentru care nu e necesara declansarea operatiunilor de cautare,
Exista un regulament, aprobat prin Hotarare de Guvern, care spune ca alarmarea in cazul unui accident de aviatie civila se face de catre ROMATSA sau STS prin serviciul 112. ROMATSA trebuie sa supravegheze continuu transmisiile rado ale avionului in pericol si semnalele emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) pe frecventele de 121.5Mhz si 406 Mhz. Apoi centrul de coordonare ROMATSA stabileste zona de cautare si declanseaza operatiunile de cautare, care se fac de catre unitati de la Ministerul de Interne si cel al Apararii, ROMATSA fiind permanent in contact cu cautatorii pentru a le oferi informatii actualizate. Inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta se ocupa doar de situatiile pentru care nu e necesara declansarea operatiunilor de cautare,
Ce s-a intamplat de fapt
16:01 Copilotul Razvan Petrescu il suna pe tatal sau si ii spune ca aterizat fortat intre pestera Scarisoara si localitatea Belis
16:05 Raed Arafat il informeaza prin SMS pe inspectorul general al IGSU despre accident. Raed Arafat stie de acesta in urma unei convorbiri intre un pasager, dr. Zamfir, si colegii acestuia, dr. Irinel Popescu de la Spitalul Fundeni si dr. Zota de la Agentia Nationala de Transplant
16:06 dr. Radu Zamfir e contactat telefonic de seful IGSU, ii da pozitia potrivit radarului aeronavei si-l informeaza despre starea victimelor
16:07 Inspectorul general al IGSU ordona formarea grupei operative si alertarea ISU Alba si Mures ca sa inceapa cautarile
16:16 STS alertat de medicul Zamfir, apelul e transferat catre ISU Cluj, apoi si catre ROMATSA
16:01 Copilotul Razvan Petrescu il suna pe tatal sau si ii spune ca aterizat fortat intre pestera Scarisoara si localitatea Belis
16:05 Raed Arafat il informeaza prin SMS pe inspectorul general al IGSU despre accident. Raed Arafat stie de acesta in urma unei convorbiri intre un pasager, dr. Zamfir, si colegii acestuia, dr. Irinel Popescu de la Spitalul Fundeni si dr. Zota de la Agentia Nationala de Transplant
16:06 dr. Radu Zamfir e contactat telefonic de seful IGSU, ii da pozitia potrivit radarului aeronavei si-l informeaza despre starea victimelor
16:07 Inspectorul general al IGSU ordona formarea grupei operative si alertarea ISU Alba si Mures ca sa inceapa cautarile
16:16 STS alertat de medicul Zamfir, apelul e transferat catre ISU Cluj, apoi si catre ROMATSA
Raportul
spune ca acesta era momentul in care trebuia sa incepa procedura pentru
situatii de urgenta, alarmarea fiind facuta prin ROMATSA sau prin 112.
S-a facut prin 112, insa la mult timp dupa momentul efectiv al
accidentului. Practic, conform raportului toate mesajele si telefoanele
date pana la 16:16 au fost intuile. Asta deoarece niciunul nu a fost la
112. Desi si aici apar niste intrebari: tatal copilotului nu a sunat la
112, desi stia despre accident de la ora 16:01? Medicii Zota si Popescu
nu au sunat, desi stiau de accident inainte de 16:05? Iar ROMATSA de ce
s-a sesizat abia la 16:16, cand trecuse mai bine de jumatate de ora de
la ultimajul mesaj primit din aeronava?
S-a pierdut deja un sfert
de ora in felul acesta. In fine, dupa 16:16 incepe procedura si,
teoretic, localizarea. Insa, potrivit raportului, “echipamentele de
locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functionat
pe frecventa de 406 MHz, prevazuta de Regulament, ci numai pe cea de
121,5 MHz, care nu era apta sa permita localizarea". Tot potrivit raportului, „au
existat informatii de la aeronave in zbor despre emisia statiei ELT a
aeronavei BN2 prabusite, dar nu a exista o informare de la Centrul
COSPAS – SARSAT (Centrul de Cautare-Salvare Satelitara), prin Centrul de
la Moscova (MCC). Fiind ulterior contactat, de catre ROMATSA,
(telefonic si prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un
raspuns.”
Doar ca sistemul COSPAS-SARSAT nu mai proceseaza
de la 1 februarie 2009 emisiile pe frecventa 121.5 MHz, din cauza ca
acestea generau prea multe alerte false. Nu au raspuns pentru ca nu se
mai ocupau cu asta de aproape 5 ani, ceea ce ROMATSA poate ca ar fi
trebuit sa stie.
16:20 STS alerteaza ISU si Ambulanta Cluj si da
date privind localizarea, pe baza datelor de la operatorul de telefonie
mobila. Suprafata data de STS e de 200 km patrati intr-o zona muntoasa
impadurita. Dr. Zamfir revine cu apeluri pentru a ajuta la localizare,
dar, conform raportului oficial, „s-a facut tot posibilul pentru
obtinerea coordonatelor geografice, in baza tipului de terminal
telefonic avut la dispozitie de apelant, dar nu au putut fi exploatate
facilitatile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea
acestuia.”
Deci desi doctorul Radu Zamfir a sunat de cinci
ori la 112, cei de la STS nu au reusit sa il localizeze, cu toate ca au
folosit Sistemul National de Aparare, care dispune de astfel de
capabilitati. STS da vina pe medic, care nu a stiu sa foloseasca
telefonul. „S-a discutat cu apelantul, i s-au cerut datele geografice si nu a reusit sa le trimita si sa le furnizeze”, a spus purtatorul de cuvant al STS.
Dar cei de la STS nu au fost in stare, in cursul unuia din cele 5
apeluri ale medicului, sa-l invete sa foloseasca telefonul pentru a le
oferi datele corecte? E drept ca asta nu e specificat clar in
Regulamentul pentru situatii de urgenta, deci dupa lege, cei de la STS
sunt nevinovati. Vina e a pasagerului, ca s-a urcat in avion fara sa
citeasca inainte despre utilizarea GPS. Si ca dovada ca vina e a
mediculuI Zamfir, in raportul oficial facut public azi i se da numarul
de telefon personal. In schimb identitatea operatorului de telefonie
mobila este protejata, ca sa nu sufere traume.
Premierul a anuntat inainte de publicarea acestei note ca
secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va
fi demis si ca va cere inlocuirea directorului general si a directorului
de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS, pentru deficiente
inacceptabile in cazul accidentului. Victor Ponta a spus ca, la nivelul
Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat
inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a
responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.
Pilotul
Adrian Iovan si o studenta si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici
dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a
aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la
peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba. Unul
dintre medicii din aeronava a reusi sa sune la 112, la ora 16.16,
anuntand incidentul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu