25.01.2014

După şase zile, patru demiteri la presiune publică. Lista celor care ar mai trebui SĂ ZBOARE după accidentul aviatic din munţii Apuseni :

La şase zile de la tragedia aviatică din munţii Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion şi-au pierdut viaţa, doar patru dintre persoanele responsabile pentru eşecul operaţiunii de salvare şi-au pierdut funcţiile: Cătălin Chiper, secretar de stat în cadrul ministerului de Interne, directorul ROMATSA Aleodor Frâncu, şeful IGSU, Ion Burlui, şi ministrul de Interne, Radu Stroe. Ceilalţi responsabili, care potrivit legii trebuiau să se implice activ în localizarea şi salvarea victimelor accidentului aviatic, au rămas în continuare în fruntea instituţiilor pe care le conduc: ministrul Transporturilor Ramona Mănescu, directorul STS, Marcel Opriş, secretarul de stat Florea Oprea, precum şi seful Jandarmeriei, Mircea Olaru.    
Potrivit unei ordonanţe de urgenţă din 2004 (OG 21/2004), dată de guvernul Adrian Năstase, în cazul unei situaţii ca aceea din 20 ianuarie, când un avion care se deplasa de la Bucureşti la Oradea transportând o echipă medicală pentru a preleva organe pentru un transplant, s-a prăbuşit, trebuia înfiinţat un Comitet care să controleze dintr-un singur punct de comandă funcţionarea tuturor instituţiilor implicate în operaţiunea de salvare. În cazul accidentului de luni, în care două persoane au murit, iar alte 5 au fost rănite, legea nu a fost însă respectată. 
Cine trebuia să facă parte din comitetul de urgenţă
Astfel, celula de criză trebuia înfiinţată în cel mai scurt timp la Ministerul de Interne şi condusă de ministrul Radu Stroe, sub coordonarea prim-ministrului Victor Ponta. Din acest comitet trebuiau să mai facă parte reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, condus de Ramona Mănescu, responsabil în acest caz, şi reprezentanţi ai instituţiilor subordonate, respectiv ROMATSA, condusă la acea dată de Aleodor Frâncu, reprezentanţi ai STS, condus de Marcel Opriş, toate structurile din MAI responsabile pe intervenţie – IGSU (Ion Burlui), Jandarmi, Pompieri, secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, şi secretarul de stat pentru relaţia cu prefecturile şi ISU, Cătălin Chiper.
În locul acestui Comitet, raportul oficial prezentat în Guvern, menţionează la comandă doar ISU Alba. „(Ora, n.red.) 16.29 – MApN a luat legătura cu ROMATSA şi a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forţe la acţiunile de căutare/salvare.  Şeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de ISU Alba”, se arată în documentul oficial.
 
O demitere şi trei demisii
Singura demitere oficială, anunţată de premierul Victor Ponta, la două zile de la producerea acccidentului, a fost cea a lui Cătălin Chiper, secretar în cadrul ministerului de Interne. În aceeaşi intervenţie, prim-ministrul a cerut ministerului Transporturilor înlocuirea din funcţie a directorului ROMATSA, Aleodor Frâncu, care la scurt timp şi-a prezentat demisia.
În aceeaşi zi, singurul care şi-a dat demisia de onoare a fost şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Ion Burlui. Iniţial, demisia acestuia nu a fost acceptată de Radu Stroe, care a revenit însă la scurt timp asupra deciziei. Burlui a declarat că a făcut acest gest „din demnitate”. „Am luat această decizie pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor mei care au intervenit în teren”, a declarat Burlui.
Cea mai aşteptată demisie, cea a lui Radu Stroe, a venit abia la trei zile de la accident. În condiţiile în care ministrul de Interne trebuia să conducă întreaga operaţiune de salvare a victimelor accidentului, singura sa „acţiune” s-a rezumat la a-şi exprima regretul „că această tragedie s-a întâmplat în timpul mandatului” său. Stroe şi-a anunţat demisia joi, după o întâlnire la Guvern cu Crin Antonescu şi premierul Victor Ponta. Cu o zi în urmă, liderul liberarilor îl criticase pe Stroe, catalogând afirmaţiile pe care le făcuse în legătură cu accidentul drept un exemplu de „comunicarea catastrofală”, şi a anunţat că va propune măsuri radicale.     
Cine ar mai trebui să plece
Reprezentanţi ai ministerului Transportului, condus de Ramona Mănescu, ar fi trebuit potrivit legii să facă parte din comitetul de urgenţă, în condiţiile în care instituţia care era direct responsabilă în această situaţie, ROMASTA, se află în subordinea ministerului. Mai mult decât atât, demiterea şefului acestei instituţii nu a fost iniţiativa ministrului. Aleodor Frâncu şi-a dat demisia după intervenţia de miercuri a şefului guvernului, când a anunţat că va cere ministerului înlocuirea acestuia din funcţie. 
Mănescu este susţinută însă de Victor Ponta. Întrebat despre vina ministrului Transporturilor în această situaţie, premierul a răspuns scurt: „Nu. Dumneavoastră aveţi dreptul să cereţi demisia cui doriţi. Eu am luat măsurile la nivelul Guvernului”.
În intervenţia pe care a avut-o miercuri, premierul a anunţat că va cere în CSAT şi înlocuirea şefului STS, Marcel Opriş, instituţie care potrivit raportului prezentat se face vinovată, alături de ministerul de Interne şi ROMASTA, de eşecul operaţiunii de salvare.  
De asemenea, potrivit legii, din celula de criză ar fi trebuit să facă parte şi  secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, şi şeful Jandarmeriei, Mircea Olaru.
Victimele accidentului, găsite după şase ore
În accidentul aviatic petrecut luni după-amaiză, în Munţii Apuseni, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion, după ce avionul de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.
În urma accidentului, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite iniţial de localnici. Localizarea lor de către autorităţi s-a făcut la aproximativ 6 ore de la impact. Potrivit medicului Radu Zamfir, imediat după prăbuşire, toţi cei 7 pasageri erau în viaţă. Studenta Aurelia Ion a murit în ambulanţă. Pilotul Adrian Iovan, prins între fiarele avionului, a fost declarat mort de primii medici ajunşi în zonă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu