Şeful ISU Alba, Dorel Sofica, susţine că dacă salvatorii care căutau
avionul prăbuşit în Apuseni primeau coordonatele exacte ar fi ajuns în
trei-patru ore la răniţi, spunând că intervenţia a fost dificilă şi din
cauza comunicaţiilor deficitare, folosindu-se curieri pentru
transmiterea informaţiilor. De asemenea, el a precizat că a avut loc o
convorbire telefonică de o oră şi 11 minute cu medicul Radu Zamfir în
care ”ofiţerul care era în dispecerat a încercat să îl ajute să
folosească facilităţile telefonuluii” şi i s-au cerut informaţii
inclusiv despre grrosimea copacilor din zona accidentului.
”Am avut o zonă de circa 200 de kilometri pătraţi care, pe
timpul deplasării echipajelor de intervenţie, a fost restrânsă la un
areal de 10-15 kilometri pătraţi"
Şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Alba, colonelul
Dorel Sofica, a prezentat, luni - la o săptămână de la accidentul
aviatic din Munţii Apuseni, în şedinţa Comitetului Judeţean pentru
Situaţii de Urgenţă, o sinteză a raportului întocmit de ISU Alba în
acest caz, transmite corespondentul MEDIAFAX.
El a apreciat că timpii operativi de alertare, deplasarea la locul
intervenţiei, organizarea şi desfăşurarea căutării epavei şi salvarea
victimelor sunt conforme cu distanţele şi condiţiile nefavorabile în
care s-a acţionat.
Sofica a prezentat un rezumat al modului în care s-a desfăşurat
operaţiunea de căutare a epavei de către forţele mobilizate din judeţul
Alba.
El a spus că, la ora 16.07, a fost informat telefonic despre accident de
către generalul Ion Burlui, iar imediat a alertat echipajele ISU de la
Câmpeni, Ambulanţa şi Salvamont Alba.
"Am activat la sediul ISU centrul judeţean de conducere a intervenţiei,
am alertat şi am adus de acasă ofiţerii care au încadrat acest
comandament şi s-au deplasat la sediul Inspectoratului prefectul de
Alba, directorul Serviciului de Ambulanţă Alba şi coordonatorul SMURD.
Am pus în aplicare toate planurile şi procedurile de intervenţie de la
sediul Inspectoratului. A fost nevoie de o comunicare continuă cu
structuri diferite din patru judeţe şi cu Inspectoratul General.
Alertarea forţelor şi tuturor structurilor s-a făcut din primele minute
şi a avut loc o deplasare ordonată în zonă. Am avut o zonă de circa 200
de kilometri pătraţi care, pe timpul deplasării echipajelor de
intervenţie, a fost restrânsă pe baza indicaţiilor la un areal de 10-15
kilometri pătraţi", a spus Sofica.
El a adăugat că, în acest timp,
s-a reuşit să se ia legătura cu doctorul Radu Zamfir şi să se coreleze
datele pe care le aveau cu noile informaţii furnizate de acesta.
Potrivit şefului ISU Alba, primele căutări au fost făcute la limita
dintre Alba şi Cluj şi s-a mers până la coada lacului Fântânele.
"La limita judeţului Alba cu Cluj s-a hotărât constituirea echipelor de
căutare-salvare din Cluj, Alba, Bihor. Din primele momente, având acest
sector foarte larg de căutare şi salvare am alertat comitetele locale
pentru situaţii de urgenţă, Inspectoratul de Poliţie, Inspectoratul de
Jandarmerie, în primele cinci minute, şi le-am cerut să alerteze
serviciul voluntar, să sune personalul silvic şi cetăţenii pentru a
strânge informaţii despre zgomotele şi reducerea arealului de căutare.
Activarea s-a făcut succesiv, pe măsură ce au luat informaţii din
sistemul 112", a spus Sofica.
Convorbire de o oră şi 11 minute cu medicul Zamfir
Potrivit acestuia, în timpul căutărilor s-au desfăşurat mai multe
convorbiri cu medicul Zamfir şi structurile implicate au fost puse în
conferinţă, astfel încât să îşi poată aduna informaţiile necesare.
El a adăugat că operaţiunile din teren au fost îngreunate de întuneric
şi de ceaţă, dar şi de sistemele de comunicaţii care nu funcţionau decât
în anumite zone.
"În teren a fost foarte greu să se organizeze forţele participante. Au
fost şi alte dificultăţi majore: întunericul şi ceaţa. Nu puteau vedea
capetele coloanei de salvatori care s-au deplasat la locul intervenţiei.
A fost foarte greu şi din prisma sistemelor de comunicaţii. Sunt puţine
şi chiar aşa puţine nu ne-au ajutat pentru că şi caracteristicile
terenului au făcut ca staţiile noastre asigurate prin releele STS şi
telefonia mobilă să nu poată fi folosite", a afirmat Dorel Sofica.
Potrivit acestuia, comunicarea între forţele implicate în căutări s-a
desfăşurat cu dificultate, astfel încât a fost nevoie de folosirea unor
agenţi sau curieri care să transmită informaţii sau mesaje către
echipajele de intervenţie.
"Am fost conştienţi de la început că este foarte greu pentru că a fost
nevoie ca de la fiecare structură să rămână câte un om de legătură la
comandamentul realizat acolo. Fiecare structură avea un sistem de
comunicaţii care era sau nu era compatibil cu ale noastre, comunicau
prin mijloace proprii. S-a ajuns până acolo încât s-au folosit şi agenţi
pentru transmiterea unor informaţii sau a unor mesaje către echipajele
de intervenţie (…) Nu am făcut o competiţie cine ajunge primul la locul
intervenţiei. Singura preocupare a fost o cursă contracronometru pentru a
ajunge şi a salva vieţile celor care ne-au solicitat sprijinul", a
afirmat Sofica.
Şeful ISU Alba a precizat că salvatorii au verificat 11 informaţii date
de localnici privind posibile locaţii sau zone unde s-ar afla epava
avionului.
"La ora 19.38 s-a început o convorbire cu doctorul Zamfir care a durat o
oră şi 11 minute şi ofiţerul care era în dispecerat a încercat să îl
ajute să folosească facilităţile telefonului. A încercat să afle ce fel
de terminal are şi cum să îi folosească facilităţile telefonului,
inclusiv la un moment dat să descarce o aplicaţie de pe internet care să
îi permită să posteze o poză sau să ne trimită informaţiile exacte, dar
cred că din cauza semnalului slab nu am reuşit să finalizăm acest
lucru", a explicat Dorel Sofica.
El a spus că presiunea creştea şi s-a căutat orice resursă, astfel încât
i s-a cerut ofiţerului care păstra legătura cu Radu Zamfir să obţină
descrierea amănunţită a zonei în care s-a prăbuşit avionul - date despre
pădure, grosimea copacilor, zăpadă.
Ulterior, potrivit şefului ISU, doctorul Zamfir a fost pus în legătură
cu un localnic, astfel încât să poată fi identificată zona.
"Legătura telefonică cu doctorul Zamfir s-a întrerupt la 20.50, iar la
21.00 şi câteva minute am avut o informaţie că ar fi fost găsit. La
21.15 s-a reuşit localizarea pe Vârful Petreasa", a spus Dorel Sofica.
El a explicat că, ulterior, în Horea s-a creat un punct medical,
distanţa dintre acesta şi epavă fiind de 14 kilometri, pe un drum foarte
greu, îngust şi care permitea accesul doar pe un sens, iar victimele au
fost coborâte pe braţe peste 500 de metri, apoi cu tractorul sau
autovehicule off road.
Dorel Sofica a spus că o ambulanţă 4x4 de la Câmpeni, care venea de la o
intervenţie de la Târgu Mureş, a fost direcţionată în zonă şi
personalul medical de pe aceasta i-a preluat, la ora 22.58, pe Aurelia
Ion, în stop respirator, şi pe doctorul Radu Zamfir, iar pe timpul
transportului au fost efectuate manevre de resuscitare, însă tânăra nu a
mai putut fi salvată şi s-a declarat decesul, la ora 0.02.
Potrivit şefului ISU Alba, la ora 0.30, la locul epavei au rămas
adjunctul ISU Alba Cornel Oprişa, pompierii şi echipa de descarcerare de
la Pichetul Câmpeni, jandarmi şi localnici, iar după primele cercetări,
la ora 4.21, s-a scos trupul pilotului Adrian Iovan şi s-a început
transportarea lui spre centrul comunei Horea.
Dorel Sofica a spus că la operaţiunea de salvare a victimelor
accidentului aviatic din Apuseni au intervenit 584 de persoane, atât
angajaţi ai unor instituţii, cât şi localnici.
El a spus că, dacă salvatorilor le erau comunicate coordonatele exacte
ale locului în care s-a prăbuşit avionul, tot ar fi durat trei-patru ore
până ajungeau primele echipe de intervenţie la faţa locului.
"Comunicarea către salvatori a coordonatelor exacte ar fi permis
ajungerea primelor echipaje în circa trei-patru ore. Terenul accidentat,
împădurit, ceaţa deasă şi întunericul au îngreunat foarte mult
deplasarea şi căutarea. Comunicaţiile atât în reţelele telefonice, cât
şi cele asigurate de STS au fost extrem de greu de folosit, fiind nevoie
şi de folosirea curierilor (…) Comunicaţiile întrerupte perioade lungi
de timp,
durata acţiunilor de căutare-salvare excesiv de mare şi nefurnizarea
unor informaţii structurate eficient şi credibil către mass-media ne-a
pus în faţa unei crize mediatice", a spus Dorel Sofica.
El a afirmat că a transmis şi o serie de concluzii în urma acestei
intervenţii, prin care propune instituirea unei coordonări mai ferme în
astfel de situaţii, revizuirea procedurilor operaţionale, precum şi
implementarea unor sisteme care să permită determinarea cu acurateţe a
locaţiei unor accidente aviatice.
De asemenea, la nivelul judeţului Alba, el propune crearea unui
dispecerat integrat la care să fie conectate toate structurile şi
dotarea cu tehnică adecvată, dar şi realizarea unor antrenamente pentru
astfel de operaţiuni în condiţii reale.
"Apreciez că timpii operativi de alertare, deplasarea la locul
intervenţiei, organizarea şi desfăşurarea căutării epavei şi salvarea
victimelor sunt conforme cu distanţele şi condiţiile nefavorabile în
care s-a acţionat (…) Cred că iniţiativa localnicilor de a ajuta
victimele scoate în evidenţă calităţile umane deosebite, a fost benefică
şi nu a dus la agravarea leziunilor acestora. S-a făcut cu acordul
doctorului Zamfir şi al celorlalţi medici, care ştiau la momentul
respectiv că salvatorii profesionişti sunt foarte aproape", a spus
Sofica.
Întrebat dacă are ce să reproşeze oamenilor săi în urma acestei
operaţiuni, Dorel Sofica a răspuns că nu are de ce să îi învinovăţească,
deoarece nu au existat "orientări greşite" în această acţiune.
"Nu am de ce să învinovăţesc nici oamenii mei şi nici în evaluarea intervenţiei nu am găsit timp
de pauză sau orientări greşite de la alertare, deplasarea la limita
judeţului, deplasarea spre locul intervenţiei, toate s-au făcut într-un
timp firesc, normal", a conchis Sofica.
Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un
echipaj medical a aterizat forţat, în 20 ianuarie, în Munţii Apuseni,
într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa
dintre judeţele Cluj şi Alba.
În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi
studenta Aurelia Ion şi au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi
patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la
Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin
Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să
preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un
accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după
căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat
pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi
ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop
cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit
multiple fracturi şi traumatisme, au fost internate la secţia de terapie
intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca. În 21
ianuarie, medicul Radu Zamfir a fost externat de la Spitalul Judeţean de
Urgenţă (SJU) din Cluj, ajungând în Capitală la bordul unui avion de
linie.
Ulterior, medicul a susţinut o conferinţă de presă la Institutul
Fundeni, el spunând că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în
viaţă, după ce aeronava a intrat în ceaţă, a pierdut înălţime, a pierdut
un motor şi apoi "ne-am recules".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu