"Păştenii", "Prăgşorul", "Statul la vase", "Pomeana copiilor",
"Fugăritul mirelui" sunt obiceiuri de Paşte păstrate în Alba. Cea mai
veche tradiţie este "Statul la vase", care presupune ca tinerii
căsătoriţi în ultimul an să se îmbrace în haine de nuntă şi să stea la
mese în curtea bisericii, unde primesc în dar vase
Unul dintre obiceiurile mai noi din judeţul Alba se păstrează de aproape
70 de ani la Vinerea, localitate aparţinătoare oraşului Cugir.
Denumit "Păştenii", obiceiul a fost iniţiat de unul dintre foştii preoţi
ai satului şi presupune ca toată cheltuiala pentru pregătirea Paştelui
să fie suportată de localnicii care au împlinit sau împlinesc în anul
respectiv vârsta de 60 de ani.
Preotul ortodox din Vinerea, Mircea Moşneag, povesteşte că localnicii în
vârstă de 60 de ani sunt numiţi "păşteni" şi oferă vinul, cumpără
lumânări, pâine, iar toate acestea sunt duse la casa unuia dintre
păşteni. În Joia Mare, este organizată o procesiune religioasă la care
participă sătenii îmbrăcaţi în costume populare şi preotul, care merg la
casa păşteanului, unde se oficiază o slujbă şi se iau pâinea, vinul şi
lumânările, sunt puse în desagi şi duse la biserică pentru fi folosite
la slujba de Înviere. Localnicii din Vinerea spun că obiceiul a devenit
nelipsit şi în fiecare an "păştenii" se întrec care să organizeze mai
bine "Paştile".
În schimb, unul dintre cele mai vechi obiceiuri, atestat etnografic în
jurul anului 1750, se păstrează în zona Munţilor Apuseni, în localitatea
Bistra, cea mai mare comună, ca întindere, din Europa.
Obiceiul, denumit "Toaca Paştilor" sau "Prăgşorul", începea din Joia
Mare, când feciorii satului mergeau în pădure, căutau un lemn de paltin
cu rezonanţă şi făceau o toacă, pe care mai apoi o atârnau în curtea
bisericii din localitate.
Bătrânii din Bistra povestesc că acum
obiceiul s-a modificat puţin, astfel încât toaca este adusă din turla
bisericii şi atârnată de un par, urmând ca apoi să fie bătută şi păzită
de 12 tineri necăsătoriţi, numiţi "crai".
În Vinerea Mare, tinerii, după ce s-au spovedit şi s-au împărtăşit,
instalează toaca în curtea bisericii şi încep organizarea pazei,
amplasând şi nişte ţevi speciale "de puşcat", un fel de artificii
artizanale. "Craii" bat toaca şi puşcă din ţevi până luni dimineaţă,
perioadă în care, dacă toaca este furată, trebuie să o răscumpere de la
hoţi şi totodată să suporte organizarea balului din a doua zi de Paşte.
De asemenea, în noaptea de Înviere "Mormântul Domnului" este păzit
simbolic de "crai", garda schimbându-se de mai multe ori în timpul
nopţii. Duminică seară, în ziua de Paşte, este ales în curtea bisericii
"primul crai", care, după tradiţie, este feciorul ce urmează să se
căsătorească în acel an.
După trei nopţi în care au păzit toaca, luni, craii schimbă uniformele
militare cu straie populare şi, însoţiţi de un taraf, cutreieră
localitatea, din casă în casă, strigând "Hop, hop, hop, vivat". Primesc
bani şi ouă de la săteni şi invită fetele la balul "Prăgşorului". Ei
aleg totodată şi "prima crăiasă", care, împreună cu primul crai, va juca
primul joc la balul de "Prăgşor". Balul este organizat din banii
tuturor sătenilor.
Primarul comunei Bistra, Traian Gligor, spune că obiceiul ar fi fost
adus în zonă în jurul anului 1750, de către episcopul greco-catolic
Petru Pavel Aron, originar din Bistra, iar în prezent tradiţia se
păstrează prin implicarea comună a celor două biserici, ortodoxă şi
greco-catolică.
Obiceiul de la Bistra are şi o continuare în Duminica Tomii, prima de
după praznicul Învierii Domnului, când are loc "Prăgşorul Mic".
Un alt obicei din vechime este "Statul la vase", organizat în a doua zi
de Paşte la Şugag, pe Valea Sebeşului. Obiceiul a fost reînviat în 2008,
după aproape 20 de ani de când nu a mai fost organizat şi, potrivit etnografilor, este foarte vechi.
Marius Moga, unul dintre cei care îşi trag originile din Şugag şi
angajat al Centrului de Cultură "Augustin Bena" Alba, povesteşte că
obiceiul a fost reînviat cu greu deoarece tinerii considerau că e
ruşinos să mai participe la o asemenea tradiţie.
Moga spune că tradiţia presupunea ca toţi tinerii căsătoriţi de la
Paştele trecut până la cel prezent să se îmbrace în haine populare de
nuntă şi să stea la nişte mese în curtea bisericii din localitate.
Acolo, ei primesc din partea rudelor, a prietenilor şi a consătenilor
vase pentru gospodărie, ca dar de nuntă.
În vechime, obiceiul presupunea ca tinerii să primească vase de lut,
însă în prezent cadourile constau în vase de sticlă, porţelan sau inox
necesare în gospodărie.
Marius Moga povesteşte că, înainte de 1989, cu doar câţiva ani înainte
de a fi întrerupt obiceiul, familiile care "stăteau la vase" ajunseseră
să primească chiar şi maşini de spălat, care se fabricau la acea vreme la uzina din Cugir.
"Fala la ciobani era mare şi cel mai de preţ
dar era atunci o maşină de spălat de la Cugir. Vă imaginaţi cât se
chinuiau să o care la biserică, unde avea loc «Statul la vase»",
relatează Moga.
Poate cele mai inedite obiceiuri de Paşte se păstrează în satul Presaca
Ampoiului din comuna Meteş, unde, în a doua zi de Paşte, sunt organizate
trei manifestări - "pomeana copiilor", "fugăritul mirelui" şi "jucatul
lopţii în bâtă".
Primarul comunei Meteş, Traian Ursaleş, susţine că "pomeana copiilor"
este un obicei unic în România, care începe în Duminica Floriilor, când
femeile din sat duc făină la "prescurariţă", adică o femeie din
localitate care coace prescurile pentru biserică.
Prescurariţa face câteva sute de colaci, unii dintre ei de dimensiuni
mici, care vor fi folosiţi la "pomeana copiilor". În a doua zi de Paşte,
după slujba religioasă, colăceii vor fi aşezaţi pe iarbă, în curtea
bisericii, pe două rânduri, iar în interiorul lor femeile satului vor
pune ouă roşii. Toţi copiii din sat se vor aşeza apoi, câte unul, în
spatele colăceilor, primind "pomeana" sfinţită de preoţi.
Traian Ursaleş afirmă că sărbătoarea este interpretată, din punct de
vedere religios, ca o celebrare a cultului morţilor, pomana dată
copiilor simbolizând o pomană dată în numele celor morţi şi al celor
care nu au fost pomeniţi niciodată în biserică.
După terminarea slujbei religioase, urmează "fugăritul mirelui" - o
cursă în care tânărul din sat care s-a căsătorit ultimul în anul
anterior este fugărit de doi feciori necăsătoriţi. Dacă este prins,
mirele va trebui să-i cinstească pe ceilalţi tineri, în timp ce sătenii
vor spune glume şi vor râde pe seama lui, iar dacă nu va fi prins, el va
trebui cinstit de către urmăritori cu vin şi bucate.
Bătrânii satului povestesc că, în vechime, obiceiul se practica în ziua nunţii, când mirele era fugărit de feciorii satului.
Cel mai inedit moment din a doua zi de Paşte rămâne însă "jucatul lopţii
în bâtă", un sport local asemănător oinei tradiţionale româneşti.
Băieţii satului formează echipe de câte cinci sau opt jucători, trasează
terenul şi înfig doi ţăruşi în pământ - unul de la care se porneşte şi
unul la care trebuie să se ajungă. Jucătorii trebuie să parcurgă
dus-întors distanţa dintre cei doi ţăruşi fără să fie loviţi de "loptă",
o minge făcută din cârpe legate. Jucătorii echipei adverse vor lovi
lopta cu bâte, având dreptul la câte trei lovituri, iar fiecare jucător
care îşi epuizează loviturile schimbă rolul cu cel pe care trebuia să-l
lovească cu lopta. Echipa care îşi va epuiza prima loviturile va fi
declarată învinsă.
Cel mai cunoscut obicei de Paşte, care se păstrează atât în judeţul
Alba, cât şi în majoritatea localităţilor din Transilvania, este
"Stropitul" sau "Udatul".
Etnografii spun că obiceiul stropitului de Paşte a fost adus în
Transilvania în perioada Evului Mediu, de către saşi, fiind preluat în
toate zonele locuite de germani şi mai apoi în comunităţile maghiare,
dar şi româneşti.
Obiceiul este păstrat atât la credincioşii ortodocşi, cât şi la cei
romano-catolici, reformaţi sau greco-catolici şi presupune ca, în a doua
de Paşte, băieţii să stropească toate fetele cu parfum.
Tinerii formează grupuri în funcţie de prietenii şi merg "la udat",
primind în schimb de la gazde cozonac, prăjituri, ouă roşii şi vin. La
ţară, se păstrează încă obiceiul ca băieţii să îi întrebe pe părinţii
fetelor dacă primesc cu udatul, spunând următorul vers: "Am fost într-o
pădure verde, am văzut o viorea albastră, care stătea să se ofilească.
Îmi daţi voie să o stropesc?".
Stropitul fetelor se făcea în vechime cu apă, însă, din secolul al
XIX-lea, obiceiul s-a modificat astfel încât băieţii folosesc acum sticluţe cu parfum.
Obiceiul stropirii fetelor se păstrează încă, în special în comunităţile
de germani şi saşi, simbolizând bunăstarea şi beatitudinea.
Andrei, un tânăr în vârstă de 19 ani din Alba Iulia, este unul dintre
cei care vor participa în acest an la obiceiul "udatului". Tânărul spune
că a cumpărat special o sticluţă de parfum "de firmă", pentru a-şi uda
prietenele în a doua zi de Paşte.
"Obiceiul l-am aflat de la bunici, iar la început furam parfumurile sau
spray-urile mamei. Cred că acum este un pretext să ne întâlnim cu toţi
prietenii după sărbători", povesteşte Andrei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu