După Săptămâna Albă, care s-a încheiat cu Lăsatul sec de
brânză, creştinii ortodocşi şi greco-catolici sunt pregătiţi spiritual
să parcurgă drumul aspru al Postului Mare. Urmând această etapă
duhovnicească, care durează 48 de zile, creştinii împlinesc o terapie a
învierii sufletului.
De-a lungul secolelor, înţelepţii Ortodoxiei au vorbit despre
anumite rânduieli spirituale, pe care creştinii le respectă de bună
voie, de la îndatoririle de dietă, de smerenie şi până la faptele de
milostenie creştină.
Pentru creştinii care nu împlinesc doar o
postire făţarnică, Postul Mare contribuie la răstignirea patimilor şi la
învierea iubirii milostive.
Tradiţii pentru spor şi sănătate
În timpul Postului Mare nu se fac nunţi şi botezuri, iar postitorii
nu participă la petreceri şi nici la evenimente de familie, care nu
respectă restricţiile alimentare şi viaţa spirituală, specifice
Postului.
Sunt scutiţi de la Post copiii, bolnavii, bătrânii şi militarii
Pe parcursul Postului Mare există două dezlegări la Peşte şi la vin:
una este orânduită pe 25 martie, la sărbătoarea Bunei Vestiri şi
cealaltă pe 8 aprilie, la Intrarea Domnului în Ierusalim, de Florii.
Prima zi a Postului Mare se numeşte şi Lunea curată.
După
tradiţie, în această zi creştinii purifică gospodăria, spaţiul în care
trăiesc, împlinind unele ritualuri strămoşeşti : se face curăţenie după
petrecerea de Lăsatul sec de brânză, se tămâiază casa şi se stropeşte
casa cu agheazmă ( exceptând baia).
În Lunea Curată, odinioară, femeile spălau doar vasele în care
pregăteau, de obicei, mâncarea de dulce, apoi le puneau în pod sau în
cămară , până la sfârşitul Postului.
Firimiturile de la masa de
Lăsatul sec de brânză se puneau în mâncarea păsărilor din gospodărie de
stăpânul casei, care le chema în dimineaţa acelei zile: "Veniţi păsări, să vă dau şi vouă din bucatele mele cu care prind Postul, dar şi voi să prindeţi Post de la bucatele de vară!"
În prima Marţe după Lăsatul Secului, fetele şi femeile tinere
începeau să lucreze la costumele naţionale cu care se îmbrăcau de Paşti.
Acum, există o nouă tradiţie: gospodinele îşi cumpără în această
zi lână sau mătase din care să-şi împletească un obiect de îmbrăcăminte
până la Paşti şi să-l poarte în seara de Înviere; tradiţia spune că
respectând acest obicei, ele vor avea spor în activitatea de zi cu zi,
până la Postul din anul viitor.
Acum începe Postul propriu-zis care durează 48 de zile, iar alimentaţia se bazează integral pe produse vegetale.
Mijlocul Postului Mare, numit şi Păresimile, orânduit totdeauna
într-o zi de miercuri, este o zi de bilanţ pentru orice gospodărie. În
trecut, gospodinele socoteau câtă cânepă mai aveau de tors, pentru că
sorocul era la Joia Mare.
Acum, gospodarii socotesc treburile
restante din gospodăria lor şi fac o planificare riguroasă a acestora,
pe zile, tot până la Joia Mare.
Treburile neteminate la timp, spune tradiţia, alungă sporul din acea casă.
În Săptămâna Mare a Peştelui, cei care au ţinut Post se duc să se
spovedească duhovnicului lor, mărturisindu-i acestuia păcatele sau
greşelile făcute, prin care i-au supărat pe semenii lor.
Spovedania
făcută duhovnicului este tainică, iar preotul nu are voie să spună
nimănui mărturisirile credinciosului care i se confesează.
După ce creştinul s-a spovedit, se poate împărtăşi; preotul îi dă puţin vin şi anafură, reprezentând sângele şi trupul Domnului.
Postul este jerfă şi mulţumire
Pe parcursul celor şase săptămâni de post, credinciosul posteşte
pentru ca Dumnezeu să-i împlinească o dorinţă, să-l elibereze de un
necaz şi să-i dea sănătate, dar dacă cerem ceva fără să jertfim şi noi
ceva, rugăciunea nu ne este ascultată.
De aceea, spun dfinţii
părinţi, intrând în Săptămâna Mare, credincioşii Săptămâna Mare,
credinciosul posteşte pentru a dărui mulţumirea şi iubirea lui lui
Hristos, cel care s-a răstignit pentru păcatele noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu