
O hotarare recenta a Sfantului Sinod Ortodox ii anunta pe
credinciosi, ca daca aleg arderea trupului, nu vor avea parte de slujba,
si nici de alta pomenire. Iar preotii care nu se conformeaza deciziei
risca sa fie judecati de tribunalul Bisericii si exclusi din preotie.
Decizia
Sfantului Sinod readuce la zi o hotarare din 1928, care ii indruma pe
credinciosi sa respecte inhumarea celor adormiti. Pentru ca unii
enoriasi aleg incinerarea din cauza costurilor mari ale inmormantarii,
consiliul preotesc a decretat: "Lipsa banilor sa nu fie un motiv de a incinera pe cei decedati, considerand ca inhumarea ar fi prea costisitoare".
Tot Sfantul Sinod a precizat ca: "Preotii
trebuie sa-i previna din vreme pe enoriasi, atragandu-le atentia ca, in
cazul cand cineva ar voi sa se incinereze, Biserica le va refuza orice
asistenta religioasa, fie la inmormantare, fie la pomenirea pentru
morti".
Totusi, de ce Biserica Ortodoxa nu permite, in continuare, incinerarea ca varianta mai accesibila celor saraci?
Reprezentantii institutiei spun ca e un sacrilegiu.
"Biserica
Ortodoxa crede ca incinerarea este un pacat, pentru ca trupul, primind
sfintirea lui Dumnezeu, nu se cuvine a fi ars si tot Scriptura ne invata
ca trupul este templu al sufletului", a spus preotul Eugen Tanasescu.
Pana
acum, incinerarea se facea cu dispensa, mai ales pentru mortii saraci,
singuri sau necunoscuti. Biserica Ortodoxa a aflat ca preotii ii asista
insa si pe cei care aleg voluntar arderea.
La Crematoriul Uman de
langa Institutul Medico Legal din Bucuresti se primesc, in medie, trei
cereri de incinerare in fiecare zi. Pana acum, apropiatii nu au avut
dificultati in a gasi preoti care sa tina slujba crestineasca inainte de
acest moment. Acum, hotararea Sfantului Sinod arata ca cei care nu
accepta interdictia sa fie trimisi in Consistoriul Eparhial, adica in
tribunalul bisericesc, pentru sanctionare.
Alfel, daca nu se supun indicatiilor, "vor fi opriti de la lucrarea preoteasca", adica exclusi din randul preotilor.
"O
biserica ce se simte mai bine daca are macar moastele unui sfintisor,
va dati seama ca trupul este considerat important. E adevarat ca poate
fi considerat un dublu discurs - pe o parte crestinismul spune nu va
ingrijiti de trup, pentru ca spiritul este unde este, pe de alta parte
apare ideea ca invierea se face 'dupa trup"', a spus Florenta Simion, doctor in antropologia relegiilor.
Fapt probat si de acceptarea incinerarii de catre unii duhovnici care sustin ca "arderea mortilor nu ataca direct dogma invierii" si ca textele religioase nu contin interdictii clare.
Patriarhia
motiveaza interventia de acum prin faptul ca va infiinta oricum
cimitire proprii, care vor face fata nevoii crescute de locuri de veci.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu