Majoritatea aplicaţiilor gratuite solicită şi obţin accesul la date
sensibile cu caracter personal ale utilizatorului şi ale prietenilor
săi, chiar dacă aceştia nu şi-au dat acordul pentru colectarea
informaţiilor. Astfel, datele personale îşi pot face apariţia în locuri
neaşteptate şi în baze de date care nu au nicio legătură cu Facebook sau
chiar cu dezvoltatorii aplicaţiilor care le-au colectat. De cele mai
multe ori, aceste informaţii sunt folosite pentru a bombarda
utilizatorul de internet cu spoturi publicitare atent selectate şi
personalizate în funcţie de preferinţele sale.
Aplicaţiile de pe telefoane "deştepte", tablete PC şi platforme de
socializare precum Facebook au ajuns să înlocuiască în bună măsură
software-ul tradiţional, cumpărat contra unei sume de bani, fiind
"plătite" cu informaţii personale, ajunse una dintre cele mai de preţ
mărfuri din economia globală.
Industria publicităţii pe internet, care generează afaceri de 28
miliarde de dolari pe an, se bazează în mare măsură pe "comportamentul
online" al utilizatorilor, care permite crearea de spoturi publicitare
puternic personalizate, livrate "la ţintă". Compania de cercetare de
piaţă Rubinson Partners estimează că "economia aplicaţiilor" de pe
Facebook şi smartphone-uri generează anual venituri de 20 miliarde de
dolari.
Facebook ştie tot despre orientările sexuale ale clienţilor şi prietenilor lor
În urma examinării a 100 dintre cele mai populare aplicaţii pentru
Facebook, Wall Street Journal a constatat că multe dintre acestea
accesează informaţii precum adresele de email, locaţia curentă şi
preferinţele sexuale nu numai ale utilizatorului direct, ci şi ale
prietenilor acestuia. Un serviciu Yahoo care rulează pe platforma
Facebook solicită, drept precondiţii pentru folosire, accesul la
înclinaţiile religioase şi politice ale utilizatorului. Aplicaţia pentru
Facebook a Skype, cel mai popular serviciu de apeluri video şi audio pe
internet, cere accesul la fotografiile şi datele de naştere ale
utilizatorului şi ale prietenilor acestuia. Reprezentanţii celor două
companii susţin că solicită accesul la aceste informaţii numai pentru a
personaliza serviciile în interesul utilizatorilor, intimitatea fiind
asigurată.
Monetizarea volumelor de date cu caracter personal acumulate de
companiile de servicii online şi dezvoltatorii de aplicaţii stă la baza
afacerilor Facebook, care se pregăteşte să se listeze, în luna mai, pe
bursa Nasdaq din New York, la o valoare de piaţă iniţială estimată la
100 miliarde de dolari. Facebook impune dezvoltatorilor de aplicaţii să
ceară acordul utilizatorului înainte de accesa datele personale, însă
prietenii acestuia nu sunt anunţaţi că un "app" pe care nu îl folosesc
poate accesa informaţii sensibile.
WSJ a identificat mai multe cazuri în care dezvoltatorii de
aplicaţii încalcă politicile Facebook, având ca efecte absenţa unor
informaţii clare privind modul în care vor fi colectate, folosite şi
transmise datele; facilitatea accesului la aceste informaţii pentru
advertiseri neagreaţi de Facebook, de cele mai multe ori Google; sau
adunarea agresivă, în masă, de informaţii personale care nu sunt
necesare pentru funcţionarea aplicaţiei, deşi reţeaua de socializare
cere explicit creatorilor de app-uri să se rezume la strictul necesar.
"Vrem să ajutăm utilizatorii să ia decizii informate privind aplicaţiile
pe care le folosesc. Dezvoltatorii trebuie să accepte politicile
noastre atunci când se înregistrează. Dacă găsim aplicaţii care încalcă
politicile noastre - prin sisteme automatizate, verificări interne sau
raportări de la utilizatori - luăm măsuri", se arată într-un comunicat
transmis WSJ de Facebook.
Securitatea datelor? Care securitate?
Volatilitatea ridicată a afacerilor pe internet este o realitate
acceptată de firmele care se aventurează în acest domeniu. O aplicaţie
poate aduna milioane de utilizatori într-un timp foarte scurt, numai
pentru a se stinge şi a dispărea după câteva săptămâni sau luni. Din
acest motiv, unii dezvoltatori de aplicaţii caută să adune cât mai multă
informaţie în cât mai scurt timp, fără să ştie de la început cum vor
monetiza aceste resurse.
Până acum câţiva ani, astfel de depozite uriaşe şi uşor accesibile
de date personale nu existau. Apariţia lor şi ritmul susţinut de
dezvoltare stau la baza unei dezbateri profunde, la nivel mondial,
privind intimitatea şi protecţia datelor cu caracter personal, într-o
nouă eră caracterizată poate cel mai mult de legătura permanentă a
individului cu eterul - o bună parte dintre persoanele de pe Glob sunt
însoţite aproape în permanenţă de aparate care transmit şi primesc date
în timp real.
Serviciile precum Facebook pot dobândi o cunoaştere profundă a
vieţii personale, "marfă" de mare valoare pentru companiile de
publicitate.
Deşi Facebook a implementat în ultimii ani numeroase elemente de
avertizare şi siguranţă privind accesul aplicaţiilor la datele
personale, o mare parte dintre utilizatori trec cu nepăsare peste aceste
filtre. Utilizatorul de computer, apoi cel de internet, bombardat
constant cu avertismente şi termeni de utilizare, şi-a format reflexul
de a apăsa rapid "Yes", "Accept" sau "Next" pentru a ajunge în cât mai
scurt timp la conţinutul care i-a stârnit interesul.
Totodată, studii citate de WSJ relevă că o mare parte dintre
utilizatori nu înţeleg implicaţiile avertismentelor, în special dacă
acestea sunt formulate în termeni tehnici. De asemenea, o parte dintre
cei care înţeleg permisiunile cerute de aplicaţii nu reuşesc să cuprindă
modalităţile neaşteptate în care ar putea fi folosite datele pe care
acceptă să le pună la dispoziţia dezvoltatorilor.
Între timp, unii utilizatori au început să fie mult mai atenţi la
permisiunile cerute de aplicaţiile pe care le folosesc, iar
dezvoltatorii au început să-şi dea seama că aplicaţiile lor ar putea
eşua dacă nu reuşesc să câştige încrederea consumatorilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu